Freshersweek, Fresherslectures & Freshersflu - Reisverslag uit Keele, Verenigd Koninkrijk van Marije Stoelinga - WaarBenJij.nu Freshersweek, Fresherslectures & Freshersflu - Reisverslag uit Keele, Verenigd Koninkrijk van Marije Stoelinga - WaarBenJij.nu

Freshersweek, Fresherslectures & Freshersflu

Blijf op de hoogte en volg Marije

07 Oktober 2015 | Verenigd Koninkrijk, Keele

Alweer twee weken in the UK en wel weer tijd voor een nieuw verslag van dit heerlijke leventje en de (bizarre) dingen die ik meemaak. Vorige week dinsdag zijn we begonnen met de international week die relatief rustig was, waar we van harte welkom werden geheten op Keele University. Ook mochten we gelijk aan de bak en een Engelse test doen, wat in hield: Schrijf een samenvatting en een essay in 40 minuten. Aangezien ik slechts een paar jaar in Engeland heb gewoond, 2 Cambridge English certificates heb gehaald én voor ik wegging een C2 haalde op de Erasmus English test een beeeeetje overbodig, maar ach.. Engelsen zijn Engelsen, en die hebben zo hun eigen ideeën daarover. Nou is Engels dus niet echt een probleem, ik kan me wel nog een zeker eindexamen van 3 jaar geleden herinneren, waar ik een 4,4 voor mijn samenvatting - Nederlands -haalde en bijna zakte (AUTSJ), dus samenvatten is niét mijn sterkste punt. Gelukkig heb je voor alles een herkansing, en is deze samenvatting wél gelukt en de Engelse test met vlag en wimpel gehaald: 'No modules required or requested', priem! 's Avonds hebben we meegedaan aan de international Pub Quiz, maar de feitenkennis-genen zijn helaas állemaal naar Anna en Floor gegaan, dus mijn bijdrage aan onze gedeelde 3e plaats was miniem (alhoewel, ik was wel erg goed in de ronde 'eat it, or see the doctor', want ja, je bent lid van #teamobese, of je bent het niet).

De dag op vrijdag begon rustig met een ontbijt (toast and tea, as always) in the Chapel, wat eigenlijk wil zeggen outside the Chapel... 4 toasters met plek voor twee boterhammen moesten namelijk ontbijt maken voor zo'n 200 studenten en draaide overuren (1+1=2 ennnn firealarm!). Geen probleem, want het is hier al de hele week stralend weer en er zijn zelfs momenten dat je heerlijk in je t-shirtje kan lopen! Rainy England, they say... Deze dag was ook Welcome nummer 2, waarin we, panisch als Engelsen zijn, voor de tweede keer hetzelfde filmpje mochten kijken over fire hazards... (wist je dat het gevaarlijk was om een theedoek op een kookpit die aan staat te leggen? - I could not have guessed that!). - Ook de angst dat er iets gebeurt met meisjes is hier overdreven to the max... Op alle avonden rijdt er een 'safety bus' rond over de campus en zijn er mensen van de nightline actief. Best goed, zou je denken, maar ook hilarisch.. als je dus om 1 uur naar huis wilt lopen in je eentje (Begrijp dat het hier om 1,5 minuut over de campus gaat, waar dus alleen maar studenten wonen), bieden ze aan je thuis te brengen, truien te geven (of zelfs schoenen, want het is super logisch dat je die kwijt raakt tijdens het uitgaan), water, sigaretten, óf een pak condooms met mini glijmiddel-testers (Maar hey, je zal het maar nodig hebben en niet thuis hebben liggen - they've got it aaaaalll!). This is not it though, je kan hier ook gerust tijdens (ja je leest het goed, ze staan gewoon met een kraampje in de feestzaal) het uitgaan éven gauw een chlamydia test doen (just to be sure) of je aanmelden voor de ‘condom card’… Ze zijn hier op alles voorbereid. - Maar anyway, welcome/fire/sex talk achter de rug, was het tijd om de vakken eindelijk te registreren. Drie uur, en vijf sprintjes uphill later (goed voor je conditie hoor, hier wonen), is het me eindelijk gelukt! Van de vakken die ik op had gegeven bij het aanmelden is er helaas nog maar eentje over, maar ik heb nu 4 leuke vakken gekozen op het gebied van Psychologie, Sociologie, Media en Criminologie!

Duuuuss, evenings mean party time! Op de laatste dag van internationals week hadden we een 'international ball', inclusief diner en allemaal formeel gekleed! Dus jurkjes aan, lippen gestift en helemaal ready gingen wij (Bo, Michelle, Nina en Marsha uit Nederland samen met Andrew, Hans, Mathew, Patrick, Krista en Laetitia uit Amerika, Canada en Gibraltar) naar Keele Hall, het mooiste gebouw op de Campus! Voor degenen die Facebook hebben al bekend, het is hier echt prachtig! (Zal straks foto's uploaden!). Het was weer laat, maar ook erg geslaagd! En toen was het zaterdag... 8.30 sharp kwamen de Engelse freshers (eerstejaars), de gang terroriseren. Hoe lekker rustig het eerst nog was met alleen 4 internationals, hoe druk en lawaaierig was het nu. Ze vormden gelijk een groep, en als je binnenkwam (want aangezien we nergens tafels of stoelen hadden was de meest logische plek om beneden in de hal voor de deur te gaan zitten) keken ze niet op of om…. This was going to be a challenge! Zaterdag toch maar op tijd opgestaan om m’n semi-eerste college te doen en mijn academic writing skills op te halen na 3 maanden vakantie. Maar uiteraard was Freshersweek vooral the week to party! Kick-off met een Icebreaker party, en dus ook: de Engelse dress-code. Nou wist ik wel dat short skirts en high heels de norm was hier, MAAR DIE KINDEREN GAAN GEWOON HALF NAAKT. Alleen in een BH, een t-shirt die net over hun billen komt en dus fungeert als een jurk… je kan het zo gek nog niet verzinnen en het liep rond in de – massive overigens, en stampvolle – Student Union. Dit is het mega uitgaansgebouw van de campus, met 3 grote zalen en verder nog kleine ruimten. En plek waar ik veel (lees: dagelijks) te vinden was deze week. Zondag was het sportsfair en welcomesfestival, en heb ik me ingeschreven voor, uiteraard, hockey! Verder gelachen in de fotobooth met mijn nieuwe vrienden hier en uiteraard weer FREE FOOD EVERYWHERE! Ook de comedy night was geslaagd, met soms wat tricky Engelse humor die eigenlijk niet kon haha, maar toch ontzettend gelachen!

Maandag was het tijd voor de society sign-up and freshersfair. Nu hebben Nadia en mama mij ontzettend hard zitten uitlachen in Nederland omdat ik zei dat ik nog niet wist bij welke society ik ging, want Marije en een vereniging – not a match made in heaven! Máár, ik ging naar de fair en het leek net alsof ik regelrecht een Amerikaanse kinderfilm inliep. Overal harde muziek, de geur van popcorn en suikerspin gecombineerd met geschreeuw van alle kanten ‘Do you want to join us?!!!’. Van de Islamitische society tot cheerleaden en van de bake-off society tot KRAP (Keele Rock Appreciation Posse)…. Niks is hier te gek! Ik heb het toch maar op safe gespeeld en ben bij de international society gegaan, die op donderdagen borrels en activiteiten hebben… en bij het social gedeelte van de hockey! Dat wordt elke woensdag carnaval, want alle socials zijn in thema, vandaag beginnend met Alphabet… dus: Minnie Mouse Marije it is! Onesie aan, beetje schmink op de bakkes- helemaal leuk! De rest van de week, samenvattend (want daar ben ik nu goed in haha, vooral ook te merken aan de lengte van deze blog), bestond uit een tripje naar Newcastle (under lyme, niet de echte dus, I know!) en vooral HEEL-VEEL-FEESTJES. De ene met de vetste (voor ons onbekende, maar blijkbaar hele grote namen hier) artiesten, de andere met een cartoon of Egypte thema en als hoogtepunt de Silent Disco.. oftewel, heel veel gelachen en weinig slaap, maar een fantastische eerste week! Op zaterdag ging de wekker op tijd, en na hevig heen en weer gebel en geapp kwam uiteindelijk het verlossende berichtje ‘IK BEN ER!’. Ik had haar een maand geleden voor het laatst 2 dagen gezien, en de twee maanden daarvoor ook niet, dus dat Anna hier op de stoep stond was echt ontzettend leuk, REUNITED! Ik liet Anna de campus zien en we maakte er daarna een leuk dagje in Hanley van, met uiteraard een uitstapje naar de Emma Bridgewater factory (mama jaloers) en tea en scones in haar restaurant! Al met al een ontzettend leuke dag, afgesloten met gezellig samen eten en Anna die naar haar bed en breakfast in the middle of nowhere (want dat is het hier wel allemaal haha) vertrok om op zondag weer naar Bath te vertrekken. Op maandag begon dan ein-de-lijk alles waar ik hier voor ben gekomen (mwa nee, maar het was toch wel weer heerlijk om in de collegebanken te zitten). De eerste colleges waren goed te doen en het is heel leuk om met Engelsen lectures te hebben. ’s Avonds alweer de derde hockeytraining, en Nina en ik zijn allebei geselecteerd voor KUWHC 1st XVI, naar wat ik begreep een hele grote eer als je daar als fresher in komt…. That’s how we roll! Dus, dinsdag vroeg naar bed, want woensdag de eerste wedstrijd in…. Nottingham! Laat ik daar nou net 10 jaar geleden de nationals hebben gespeeld voor Monkton, good memories! Maar, Engelsen zijn soms niet helemaal lekker in hun kop, dus ging om 6 uur vanochtend het fire-alarm af: Fire drill! Room numbers werden geschreeuwd, en iedereen moest hun achternaam terugschreeuwen om te checken of wel iedereen uit hun kamer was gekomen. Was dat niet het geval werd er net zo lang op hun kamerdeur gebonkt totdat ze eruit waren… Tell me, WHY AT 6 A.M? Niet een hele goede grap, want aangezien ik al een paar dagen last heb van de Freshersflu en hoestend en proestend in bed lig, kon ik het niet heel goed gebruiken. Maar ja, ik kon gelukkig nog even slapen, dus uitgerust en wel klaar voor de wedstrijd zo meteen! Met wat gezonde spanning, maar ook super veel excitement, want hoe gaaf is het om gewoon weer in Engeland te mogen spelen! Ik ben benieuwd, en will keep you posted! Dikke kus voor papa, mama en Floor.

Love,
Marije

  • 07 Oktober 2015 - 15:11

    Opa Stoelinga:

    Lieve marije,
    Heel spannend allemaal. Je zult langzamerhand wel hartstikke moe zijn van alle (studie)activiteiten.
    Maar je maakt wel veel mee. Leuke dingen, misschien ook wat mindere. Maar in ieder geval is het wel bijzonder om Anna daar weer te zien. Zo heb je nog eens wat aan elkaar.
    Geniet er verder van en wie weet steek je er ook nog iets wetenschappelijks op.
    Groeten, opa

  • 07 Oktober 2015 - 21:13

    Pappa:

    Hoi Marije,

    Wat een verhalen weer allemaal. Je kan gelukkig net zo goed zelf iets schrijven als samenvatten. Blij te horen dat je geniet en dat je nu zelfs ook aan de studie begint ;-)
    Laat die Britten maar een poepie ruiken met je hockey.

    Liefs van pappa

  • 07 Oktober 2015 - 22:23

    Mama:

    Ha Fanny gril, ik ben blij te lezen dat je zo heerlijk studeert en dat je alles goed kunt volgen en dat je geen moeite hebt met je eerste essays ( als gaat dat dan over het eerste college, de routes naar de pubs en festivals, en je blog op waarbenjij.nu!!) haha wat een verhalen en wat een calm life in the UK

  • 07 Oktober 2015 - 22:24

    Mama:

    Funny niet Fanny that is not Fanny but FUNNY!

  • 11 Oktober 2015 - 21:07

    Irene Stoelinga:

    Heerlijk om je verhalen te lezen Marije. Je geniet volop !
    Liefs Irene

  • 12 Oktober 2015 - 12:04

    Dorothé:

    Wat een land en wat een ervaringen... je leert er van alles en je weet nooit wanneer je het nog eens nodig zult hebben ;-) Gelukkig dat je even kon 'evalueren' met je zus.

    Groetjes,

    Dorothé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 30 Aug. 2015
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 8405

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 07 Juli 2017

Bath again!

22 September 2015 - 01 Februari 2015

Back to the UK

Landen bezocht: